23948sdkhjf

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Med ett nytt namn och nygamla färjor tar HH Ferries ett stort steg i sitt miljöarbete.

HH Ferries group byter namn och blir till Forsea. Men inte nog med det. Under fredagen invigde man dessutom världens första batteridrivna färjelinje i internationell trafik, då Aurora och Tycho Brahe började segla med sina nya batterier.  

– Med dagens officiella invigning har Forsea nått en milstolpe i vår gröna strategi. Genom att bygga om Aurora och Tycho Brahe till batteridrivna båtar och segla på enbart grön el så bidrar vi inte bara till en förbättrad och lugnare miljö i Öresund men vi reducerar också våra relativa utsläpp av svaveldioxid, koldioxid och partiklar med 65 procent. Det visar att man med stor beslutsamhet och vilja till att investera kan nå stora mål – speciellt när det gäller miljön, säger Johan Röstin, CEO på Forsea, i ett pressmeddelande. 

Aurora och Tycho Brahe drivs alltså redan förut med elmotorer, men det nya är att man nu ersätter elen från båtens dieselmotorer med el från batterier. Därigenom blir driften helt fossilfri. Dieselmotorerna kommer att finnas kvar i fartygen i händelse av driftsstopp för laddningsanordningarna i hamn. 

640 batterier à 90 kilo har installerats, och hela installationen ökar vikten med 280 ton på vardera fartyg. Även i hamnarna har det krävts speciella arrangemang, där robotar installerats på varje sida, för att automatiskt starta laddningen av batterierna så fort färjorna lägger till. På danska sidan hinner man med sex minuters laddning och på svenska sidan blir det nio minuter. Detta räcker till färden över sundet. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073