23948sdkhjf

Fullt pådrag längs Göta kanal

Efter tre år med stora investeringar står Göta kanal kommande vinter inför de mest omfattande underhållsarbetena hittills.

Göta kanal hann knappt stängas för säsongen innan det var dags att påbörja de underhållsarbeten som ska göra vattenleden redo att ta emot en strid ström av besökare till våren. Parallellt genomförs det renoveringsprogram som kallas Göta kanal 2.0 och som kommer att kräva investeringar på i storleksordningen en halv miljard kronor under perioden 2016-2020 för att säkerställa fortsatt utnyttjande av det närmare 200 år gamla byggnadsverket.

Vinterns arbeten blir de hittills mest omfattande som gjorts sedan den industrihistoriskt mycket intressanta kanalen stod klar1832.

Ett av vinterns största projekt pågår i Norsholm utanför Norrköping där kanalprofilen ska återställas med avseende på både bredd och djup. Arbetet innebär en mycket svår teknisk utmaning eftersom kanalen på den aktuella platsen är byggd på gammal sjöbotten.

Inledningsvis handlar det om att bereda mark och bygga en serviceväg för de stora maskiner som ska arbeta längs kanalen.

Stabilitet skapas genom att tolv meter långa stockar från våra egna skogar pressas ner i sin helhet i kanalbanken som en sorts armering innan en serviceväg byggs för kommande arbeten. Totalt kommer 4 000 stockar att användas på en två kilometer lång sträcka utmed kanalen för att lösa uppgiften, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Därefter färdigställs en ny kanalbank med stenlagd strandskoning som består av ett tjockt lager sten som hålls på plats med hjälp av granstolpar, så kallade nålar, som trycks ned i kanalbanken.

Strandskoningen har en viktig och skyddande funktion för att förhindra framtida erosion i kanalkanten vid svall eller andra vattenrörelser. Vi har ett flertal strandskoningsprojekt igång även denna vinter. Bland annat sträckorna RudaSjöbacka i Linköpings kommun och Borensberg Sörby i Motala kommun, säger Roger Altsäter.

Ett annat av vinterns större renoveringsarbeten är den sista, 2,8 kilometer långa, etappen vid Tegelbruket-Mem i Söderköping. Denna delsträcka av Göta kanal beskrevs redan av kanalens grundare Baltzar von Platen som särskilt krävande med svåra mark- och vattenförhållanden.

Här bygger vi en helt ny kanalbank med hjälp av ny teknik, så kallat skumglas som är en lättviktsprodukt tillverkad av nedsmälta glasflaskor. Den utgör kärnan i kanalbanken som sedan färdigställs i sin helhet ovanpå, säger Roger Altsäter.

Redan i somras gjordes vissa förberedande arbeten inför kommande stora jobb i Forsvik. Inledningsvis flyttades ett hamnmagasin eftersom kajen behövde stängas av inför vintern då hela inloppet till Forsvik kommer att ses över och restaureras.

– Det är ett arbete som görs i nära samarbete med antikvarier från Länsstyrelsen Västra Götaland för att på bästa sätt bevara och återskapa den unika miljön i Forsvik, säger Roger Altsäter.

Totalt har nu 88 större projekt projekterats, påbörjats eller färdigställts inom ramen för Göta kanal 2.0. Men mycket återstår att göra även denna vinter

Det är så pass stora projekt att det krävs minutiös planering och nära samarbete med våra entreprenörer för att vi ska klara tidplanerna tills Göta kanal öppnar för båtar igen den 2 maj 2019, säger Roger Altsäter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079