Bilbyggardrömmen besannades
Jönköping. Motor-Magasinet gjorde ett hastigt nedslag på Custom Motor Show, Bilsports årliga bilmässa på Elmia – ett välbesökt evenemang som traditionsenligt gick av stapeln under påskhelgen.
Här råder ingen brist på färgprakt och spektakulärt lackerade bilar. Det vi fastnar för är dock en Volvo PV av 1953 års modell, en sobert svart bil som genomgått en brutal omgörning, något man märker först vid en närmare titt.
– Jag har klyvt den på mitten och breddat den 15 centimeter, säger mannen bakom ekipaget, Jimmy Blom.
Med vinkelslipen i stadig hand och tungan rätt i mun sågade han ett snitt rakt igenom bilen, ett par tusen arbetstimmar senare syns inga spår av snittet.
– Det har krävts väldigt mycket arbete, jag har nog lagt 1 500- 2000 timmar på den under ett par års tid.
Det är svårt att tro att PV-projektet faktiskt är hans första bygge.
– Jag har inte byggt något tidigare men jag har åkt mycket rally, så jag har ju fixat en del framskärmar, ler Jimmy Blom
PV-iden hade legat och mognat i 8-10 år innan han kom till skott, det som tog längst tid var att få tag på en grundbil.
– Eftersom jag skulle skära sönder den ville jag inte ha en bil som kostade 10 000 kronor.
Lösningen fanns närmare än han kunde ana, en kompis hade en gammal PV stående på gräsmattan.
– Jag fick tjata i två år, sen gav han vika, ler Jimmy Blom.
Därmed gick startskottet för projektet.
– Det finns ingen återvändo när man använt vinkelslipen – då står man där med två halvor!
Den svarta Volvon rymmer en hel del hemligheter, det yttre må vara Volvo PV men framvagnen är till exempel Volvo 940 och bromsoken kommer från en Porsche Cayenne.
– Det är en salig blandning, säger Jimmy Blom.
Motorn är en historia för sig, han hade tänkt bygga en egen Volvo B23 motor och delarna låg ouppackade i kartonger när han hittade en BMW M3-motor på Blocket.
– Eftersom jag skulle ha den som bruksbil ville jag ha en pålitlig motor och bestämde mig för att ta den i stället, säger Jimmy Blom.
Han har också byggt egna bärarmar och ställbara fjäderben.
– Då kan jag ställa in vilken höjd jag vill, köra lågt på de fina vägarna och höja upp när det blir grusväg.
Faktum är att det inte ens är en 1953:a från början.
– Det var en 54:a, med hel bakruta. Men jag tyckte inte det var snyggt och byggde om den till en 53:a – med delad bakruta, ler Jimmy Blom.
Han är nöjd med resultatet.
– Det blev precis som bilden jag hade i huvudet och jag har inte gett upp trots att många sagt att ”det där kommer aldrig att bli nåt”, det har snarare sporrat mig, säger Jimmy Blom.
Efter två års intensivt byggande stod bilen klar strax efter midsommar 2017. Eftersom det är en bruksbil och inget prydnadsföremål fick den börja jobba direkt.
– Jag besiktade den på morgonen, sedan bytte jag avgassystemet och satte på husvagnen, sedan körde vi 40 mil till Rallycross VM i Höljes, berättar Jimmy Blom.
På mässan står bilen som en välputsad prydnad men skenet bedrar – vårsolen lyser och snart är det dags att dra igång PV-säsongen igen.
– Jag väntar bara in att de ska sopa vägarna – då kör vi igen.