23948sdkhjf

Findus och Toppfrys: Störst blir ännu större

Efter måndagens offentliggörande av ärtproducentens nya delägare har Food Supply pratat med både Findus chef i Norden, Peter Odemark, och Toppfrys vd Joakim Bratell om vad som kommer härnäst.
Under måndagen meddelade Toppfrys att man får in nya delägare som bägge är tidigare samarbetspartners – Findus, som förra året säkrade odlings- och produktionsavtal med Toppfrys, samt Foodimpex, som länge samarbetat med ärtproducenten.

I och med att Findus lade ner sin anläggning i Bjuv är Toppfrys numera landets största producent av ärter, med Magnihill som närmsta konkurrent bakom sig. Men de har en betydligt mindre odling, säger Toppfrys vd Joakim Bratell.

När Findus och Toppfrys slöt avtal under förra året ledde det till att Toppfrys ökade sin odlingsareal från 1 000 hektar till 2 000 hektar. Och även i år har man planerat en ökning.

– Vi gör en liten ökning i år till 2 300 hektar. Jag har tidigare sagt att 2 500 hektar är vad vi kan klara av uthålligt här med jordbruket, utan att söka oss längre bort ifrån fabriken, säger Joakim Bratell, vd och ägare av Toppfrys, till Food Supply.

Flera fördelar i ny ägarstruktur
Vad gäller den ena nya ägaren, Foodimpex, ser Joakim Bratell delägarskapet som ett naturligt steg efter att de båda parterna samarbetat under flera decennier. Och med Findus som den andra av de nya ägarna i ryggen han att man får flera nya fördelar.

– Dels är de ganska vassa på marknaden, och de har naturligtvis också en bred kunskap om ärtproduktion. Vi kan få ta del av den kompetensen. För framtida investeringar har de lite bättre muskler än vad tidigare delägare hade, säger han.

Sedan Joakim Bratell som en av de nya delägare tog över Toppfrys runt 2011, har man vuxit med bra fart. Under perioden 2014-2016 uppskattar han att man vuxit med omkring 10 miljoner kronor i omsättning per år, något han bland annat tillskriver en ökad efterfrågan på svensk- och närodlade grönsaker.

Genom de senaste årens tillväxt och årets arealökning kommer man tillbaka till samma odlingsnivåer som bolaget hade för omkring tio år sedan, något som Joakim Bratell tycker känns ”väldigt bra”.

”En väldigt bra plattform”
För Findus har förra årets samarbete lett till att man lärt känna Toppfrys lite bättre, och man ser också att bolaget har möjligheter att utveckla produktionen åt Findus.

– Vi valde att samarbeta med Toppfrys för produktionen och odlingen av vår ärta Ebba. Nu har vi haft igång det samarbetet i ett år och vi fördjupar det samarbetet genom att bli delägare. Kompetensen hos Toppfrys gör det här till en väldigt bra plattform att investera i, säger Peter Odemark, chef för Findus i Norden, till Food Supply.

Det odlings- och produktionssamarbete man fastlagt sedan tidigare kommer att fortsätta som innan, tillägger Peter Odemark, som ser att Findus och ägarbolaget Nomad Foods har mycket att bidra med.

– Toppfrys är en specialist på grönsaksodling och produktion av frysta grönsaker – det är ju vi också. Dels Findus i sig, men också Nomad Foods som är marknadsledande på frysta grönsaker i de flesta europeiska länder. Vi kan mycket om det, vi har mycket know-how, bra nätverk och så vidare. Vi har en hel del kärnkompetens inom både odling och produktion av frysta grönsaker som vi kan dela med oss av, säger han till Food Supply.

Nästa steg i partnerskapet
Första steget är redan taget, menar Peter Odemark, som säger att man träffat personal och ledning under måndagen. Den ökning som Toppfrys gjort under de senaste åren vill man nu bygga vidare på.

– Det här är att fortsätta en expansiv resa för Toppfrys, som vuxit mycket de senaste åren. Sen tror jag att expansionen kan ske på många olika sätt. Vi har ingen specifik aktivitet för det, men vi har planer, säger Peter Odemark till Food Supply.

För Toppfrys, som kommer sätta igång en liten provproduktion av baljväxter under året, är nästa steg att göra det ännu bättre än förra året, som också var något av ett förändringsår. Joakim Bratell säger att de har några förslag på fler produkter i pipen, men vill inte spekulera vidare i vad det blir.

– Vi positionerar oss på marknaden och blir en stor producent på svenska, frysta grönsaker. Förhoppningsvis kommer fler produkter till om några år här. Kanske inte i år, men nästa år ska vi se vad vi kan hitta på. Efter säsongen ska vi i ägargruppen sätta oss tillsammans och titta på vad vi kan utveckla. Det är inte så mycket mer än, utan allt är väldigt nytt just nu, säger Joakim Bratell.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07