23948sdkhjf

Kämpigt för bokrean

Försäljningen minskar i den fysiska bokhandeln. Ännu större är tappet i dagligvaruhandeln och uppåt går det endast på nätet.

Idag tisdag 27 februari kickar årets bokrea igång. Det är traditionellt sett den viktigaste tiden på året för bokhandeln, efter julhandeln. Det innebär att februari har varit den näst viktigaste månaden på året efter december, och så var det även år 2017, enligt en sammanställning som genomförts av Dagens Industri utifrån statistik från branschföreningarna Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Februari var dock inte näst störst förra året när det gällde omsättning, vilket det tidigare varit. Anledningen anses främst vara att rean startar allt senare så att den inte bara gäller februari. I år är exempelvis den största delen av den tre veckor långa rean förlagd i mars månad.

Statistiken gäller samtliga böcker som såldes under förra årets bokrea, oavsett om de såldes i rean eller till ordinarie pris.

Statistiken visar vidare att försäljningen under bokrean har tappat generellt. Den enda säljkanal som ökar under rean – 8,2 procent – är näthandeln. Den fysiska bokhandeln gick ner med 3,4 procent förra året medan bokhandeln via dagligvaruhandeln minskade hela 14 procent. Totalt minskade bokrean med cirka 1,9 procent till 304 miljoner kronor, skriver Di.

Generellt stod internet för försäljningen av hälften av alla böcker förra året: två miljarder kronor.

Bokförsäljningen under helåret 2017:

  • Totalt: +4,2 procent (landade på 4,2 miljarder kronor)
  • Fysisk bokhandel: -4,5 procent
  • Dagligvaruhandel: -11 procent (varav -4 procent för pocketböcker)
  • Nätbokhandel: +5 procent
  • Digitala strömningstjänster: +50 procent
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.099