23948sdkhjf

Spårvägsbygge mot Kista

19 februari togs det första spadtaget för Tvärbanans utbyggnad till Kista och Helenelund i Storstockholm av berörda parter – 2023 ska spåren ha nått Helenlund.

Utbyggnaden av Tvärbanan ska lägga grund för kapacitetsstark kollektivtrafik till både de befintliga och de tiotusentals nya planerade bostäderna samtidigt som den ska bidra till nya, kortare och enklare resor med smartare byten till tunnelbana, pendeltåg och bussar i en allt mer växande Stockholmsregion. Staten finansierar runt en sjättedel av totalen som sägs landa på nästan fem miljarder kronor.

- Det är viktigt att tvärbanan nu äntligen börjar byggas. För de som redan flyttat in i sin bostad, för det fortsatta bostadsbyggandet och för att skapa ett hållbart samhälle där människor inte är beroende av bilen, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd.

Intressant i sammanhanget är att Kista-grenen av Tvärbanan kommer att angöra Bromma flygplats som därmed får en direkt koppling till spårbunden kollektivtrafik. Flygplatsen som så sent som för några år sedan hotades av nedläggning kommer av allt att döma att bli kvar minst 20 år till.

- Det här är en efterlängtad satsning som många talat om, många pekat ut som viktig och vi nu gemensamt levererar. Det är politik när den är som bäst. När samförstånd föder vilja till ansvar. När vi brett samlas för att åstadkomma något konkret för människor, för kollektivtrafiken, bostadsbyggandet och hela Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

- Stockholm behöver mer spår, både ovan och under jord. Tvärbanan kopplar samman områden, knutpunkter, trafikslag, arbetsplatser och framför allt människor – det skapar nya möjligheter, gör resor kortare och smidigare, och ökar kapaciteten i hela kollektivtrafiken. Dessutom kan spårväg bidra positivt till stadsmiljön och göra kollektivresandet mer attraktivt, säger trafiknämndens vice ordförande Sara Svanström (L).

- Tvärförbindelserna i förorterna är där kollektivtrafiken kan vinna flest stockholmare från bilen. Tvärbanans nya gren är viktig för hela kollektivtrafiken och binder ihop några av länets mest expansiva områden. Spårvägen gör att det blir mer attraktivt att åka kollektivt, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

- Tvärbanans utbyggnad är viktigt för IT- och innovationsklustret i Kista som är en av Stockholms och Sveriges främsta tillväxtmotorer. Bättre resmöjligheter och fler bostäder i närområdet är avgörande för att Kista ska kunna fortsätta växa ekonomiskt och miljömässigt hållbart, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

FAKTA/Tvärbanans nya Kista-gren

  • Satsningen omfattar 4,9 miljarder kronor

  • Landstinget står för ca 3,3 miljarder kronor

  • Kommunerna Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna tillsammans för totalt ca 1 miljard kronor

  • Staten via länsplanen för cirka 600 miljoner kronor

  • Sträckan är 8 km lång

  • 10 nya hållplatser

  • 20 nya vagnar

  • Ny uppställningshall/depå

  • Restid beräknad till cirka 23 min

  • Beräknad trafikstart till Ursvik 2021 och Helenelund 2023

  • Lägger grund för byggandet av cirka 16 700 nya bostäder

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083