23948sdkhjf

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Peab ansvarar för det statliga vägnätet i driftområde Karlstad, 80 mil väg med allt från riktig glesbygd till hårt trafikerade vägar.

– Det finns ställen med över 40 000 bilar per dygn, andra där det bara är 250 bilar per dygn, berättade Per Eriksson, platschef på Peab, under det seminarium som Ströman Maskin anordnade i början av februari.

Tio av de 80 milen utgörs av grusväg, nio av dessa är dessutom infrästa, det vill säga förstärkta med bergkross för bättre bärighet.

– Det finns mycket skog i Värmland och man vill ha bäriga vägar, de blir starkare under våren men problemet är att det blir mer damm, förklarade Per Eriksson.

Dammbindningen skedde tidigare med torrt salt men resultatet var nedslående.

– Vi höll på att salta ihjäl oss, vi vattnade och provade olika saker men det gick inte alls, förklarar han.

Klagomålen haglade och Peab fick dammbinda om vägarna 3-4 gånger per säsong.

I jakt på en bättre lösning tog företaget kontakt med både Ströman Maskin och Tomas Stomberg, mannen bakom Karlstadlaken.

Tanken var att binda dammet med kalciumlake i stället för torrsalt, ett test 2016 föll väl ut och året därpå bestämde sig Peab för att investera i en egen mixningsanläggning, utbilda sig både praktiskt och teoretiskt och sedan börja tillverka kalciumlaken själva.

–  Det funkar jättebra nu, säger Per Eriksson.

Han noterar att laken är viktig, men att utläggningen är minst lika betydelsefull.

– 50 procent av jobbet är att vi kan lägga ut det på rätt sätt.

Per Eriksson betonar att vägen måste underhållshyvlas först, för att få en porös yta att skjuta ner laken i.

– Det ska inte ens göras en dag efter utan direkt i anslutning till hyvlingen.

Enligt Per Eriksson har Peab halverat saltförbrukningen genom att byta ut torrflinga mot kalciumlake och sänkt sina egna grusvägskostnader med 30-40 procent. Företaget har dessutom kunnat sälja dammbindning till kommuner och vägföreningar, ridklubbar, motorklubbar med mera.

– Det har varit lönsamt för oss, i stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst.

Att investera i en blandningsanläggning kan tyckas kostsamt men kan den användas även vintertid är det ingen större utgift anser han.

– Man behöver också en spridare som trycker ner saltlösningen, det fungerar inte med ”vanlig vattentunna”.

Han rekommenderar dammbindning med kalciumlake och skulle dessutom gärna testa Karlstadlake som halkbekämpning på det statliga vägnätet, något som dock kräver Trafikverkets tillstånd.

– Jag är jätteintresserad av vinterdelen, vanlig saltlösning fungerar bra med mycket trafik som hjälper till med friktionen, med mindre trafik blir det lätt återfrysning och jag skulle gärna prova Karlstadlake på påfarter och ramper.

Läs mer om halkbekämpning och dammbindning – klicka på länkarna nedan!

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin, läs mer här.

”Sämst i Sverige”. Tomas Stomberg var inte nöjd med kommunens saltsopning och trixade sig fram till en egen lake som nu har revolutionerat halkbekämpningen i Karlstad. Läs mer här.

Karlstadlaken visade sig få oväntad bonuseffekt – nu används den även sommartid för dammbindning. ”De pengar vi sparar kan vi använda till drift i stället – grusa mer, hyvla mer och höja kvaliteten på grusvägarna ytterligare.” Läs mer här.

I Kristianstad spelar det ingen roll om saltbilsföraren är nybörjare eller veteran – rutten ska utföras på exakt samma sätt varje gång. Läs mer här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.595