23948sdkhjf

Volvo säljer som aldrig förr

Volvo Construction Equipment har under 2017 stärkt sina marknadsandelar inom viktiga produktgrupper som grävmaskiner, hjullastare och dumprar. Avsevärda förbättringar av såväl lönsamhet som rörelsemarginal lovar dessutom gott inför 2018.

Efter några svåra år kunde Martin Lundstedt, vd och koncernchef i Volvogruppen, se en märkbar förbättring på marknaden för entreprenadmaskiner under slutet av 2016 med kraftigt ökade maskinleveranser. Den positiva utvecklingen har fortsatt under 2017 då Volvo CE redovisar en orderingång som ökat kraftigt på praktiskt taget samtliga marknader där företaget är aktivt. Ett undantag är Mellanöstern där framför allt svag efterfrågan i Saudiarabien drar ner resultatet.

Den sämsta utvecklingen i övrigt visar faktiskt Europa där orderingången – mätt i antal anläggningsmaskiner – ”bara” ökat med tolv procent under året. Vanligtvis starka marknader som Storbritannien, Frankrike och Italien tycks ha fått fart under vingarna igen. Även i Tyskland växer marknaden liksom i Ryssland som nu upplever en stark återhämtning efter några år med mycket svag efterfrågan.

Det som framför allt fått siffrorna att skjuta i höjden är att den för Volvo så betydelsefulla kinesiska marknaden tagit fart igen. Det märks framför allt på resultatet i det kinesiska bolaget SDLG som i stort sett fördubblat sin försäljning under året. Av de närmare 67 000 maskiner som såldes under året var ungefär 26 000 försedda med SDLG:s logotyp, jämfört med drygt 13 000 året innan. Till Volvos fördel talar också att det i första hand är efterfrågan på större grävmaskiner som tagit fart, med stora försäljningsuppgångar även inom segment som kompakta grävmaskiner och hjullastare, områden där SDLG står oerhört starkt.

Även i länder som Japan, Indien och Indonesien – där gruvindustrins återhämtning är minst sagt märkbar – konstateras rejält ökad försäljning.

Sammantaget innebär det att Asien under förra året gått förbi Europa som den marknad där företaget säljer mest.

Företaget kan dessutom blicka framåt mot 2018 med stor tillförsikt eftersom även det avslutande kvartalet satte något av guldkant på det ekonomiskt sett hittills starkaste året i Volvo CE:s historia. Orderingången ökade oerhört kraftigt i större delen av världen – inte minst i Nordamerika där uppgången blev hela 86 procent. Förklaringen är, enligt företaget, dels högre priser på begagnade maskiner och dels att återförsäljarnas uthyrningsflottor förnyats och expanderat. I båda fallen tydliga tecken på att marknaden räknar med fortsatt uppgång.

Nordamerika är därmed föga förvånande en av de marknader där företagsledningen nu skruvat upp sina förväntningar om framtiden. Så är fallet även i Europa och Kina.

Martin Lundstedt konstaterar att Volvo CE redovisar sitt bästa rörelseresultat hittills. Det gäller för övrigt även andra delar av koncernen, men han konstaterar också att Volvo CE visar koncernens bästa marginalförbättring med 10,9 procent under det fjärde kvartalet.

I siffror handlar det under året om en tillväxt på 31 procent i nettoomsättning (till drygt 66 miljarder kronor) och 48 procent med avseende på orderingång. Samtidigt förbättrades rörelseresultatet för det fjärde kvartalet från cirka 0,5 miljarder kronor till drygt 1,8 miljarder kronor och för helåret från 2,2 miljarder kronor till 7,9 miljarder kronor.

Vårt förbättringsprogram för att stärka Volvo CE:s konkurrenskraft i kombination med ökad marknadsefterfrågan gav bra resultat under 2017, säger företagets nytillsatte vd Melker Jernberg, som också konstaterar att företaget stärkt sina marknadsandelar i kärnsegmenten grävmaskiner, hjullastare och dumprar. Och av hans förväntningar inför framtiden att döma är det fortfarande en bit kvar innan toppen är nådd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074