23948sdkhjf

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Tiden för konferensen är alltså ändrad, platsen är dock densamma, nämligen Luftkastellet utanför Malmö, alldeles intill Öresund med en fantastisk utsikt över Öresundsbron, mer information och anmäland finns på www.kollektivtrafiksyd.se

Varför flyttades konferensen?

- Enkelt sagt så var det ett antal aktörer som inte var beredda att prata om de intressanta ämnen som vi valt för dagen på grund av tilldelningsbeslut som skulle komma under inledningen av 2018. Detta kombinerat med att vi tyvärr såg lite avhopp från talarlistan gjorde att vi valde att flytta konferensen till februari, säger Jacob Albertsen, proejktledare för Kollektivtrafik SYD.

Programmet kommer att fokusera på trafiksäkerhet och BRT-inspirerade lösningar. Självklart kommer vi att få en uppdatering från Helsingborgsexpressen av projektledaren Jonas Strömstedt. De har ju kommit en bit på väg nu med byggnationer och förberedelser. Vilka utmaningar har man stött på och vilka lärdomar har man dragit – är två frågor som förhoppningsvis besvaras under dagen.

På temat BRT kommer vi också få höra om Europas största BRT-projekt ”Bussvei Rogaland” där Trivector har arbetat sedan år 2013 med utredningsarbeten kopplade till etableringen av Bussveien mellan Sola, Stavanger och Sandnes kommuner, PG Andersson, Trivector är talare.

Takttrafik och knutpunktssystem är inget man kanske hör om dagligen när det gäller utvecklingen av kollektivtrafiken, men med etablerade system och viljan att förändra kan man komma ganska långt i arbetet med att förbättra utbudets kvalitet.

Trafiksäkerheten berörs med två programpunkter under dagen. Bältesanvändningen och hastighetsbegränsningar är två självklara parametrar som påverkar både trafiksäkerheten och i förlängningen arbetsmiljön. Mats Hedfors från NTF Skåne och Karin Wiklund från Edeva pratar om sina lösningar och idéer inom trafiksäkerhetsområdet.

Till detta kommer fordonstillverkare och ytterligare aktörer från branschen att finnas på plats för att dela med sig av sin syn på kollektivtrafikens utmaningar nu, och i framtiden.

- Personligen ser jag fram emot Christer Ljungbergs spaning om kollektivtrafikens roll i en värld med självkörande fordon och transport som tjänst, säger projektledaren Jacob Albertsen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062