23948sdkhjf

Julskinkan underpresterade

Överblivna skinkor skänks bort till välgörenhet.

Efter julen står flera butikskedjor med flera ton osålda julskinkor. Försäljningen minskade i år liksom förra året efter en topp 2015 och skälen till nedgången verkar vara en del av den vegetariska trenden men även en generellt minskad matkonsumtion och en ökad konsumtion av färdigmat.

En av de som nu sitter med överbliven julskinka är Bergendahls som sitter på 30 ton skinka, eller cirka 10 000 skinkor som inte sålts, trots prissänkningar ner till 20 kronor kilot.

– Det är inget önskat läge. Ingen kunde tro att det skulle bli en så drastisk förändring av konsumtionen, säger Alf Carsten på Bergendahls till Expressen.

För att bli av med skinkan har Bergendahls nu bestämt sig för att skänka bort skinka till Frälsningsarmén och Stadsmissionen på de orter där man har City Gross-butiker.

– Det är jätteviktigt för oss att maten tas till vara och därför känns det bra att julskinkan kan komma till nytta, säger Richard Bengtsson, butikschef på City Gross i Kristianstad till Expressen.

Även de andra stora dagligvarukedjorna har sett en minskad försäljning av julskinka på mellan tio och tjugo procent men de har även noterat att mindre skinkor och färdigskivade varianter sålde bättre.

– Bland hela julskinkor kunde vi se att dom mindre skinkorna hade en positiv utveckling, samt vissa premiumskinkor, säger Catharina De Geer, pressansvarig på Ica till Expressen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11