23948sdkhjf

Mercedes och Daf ökar men Volvo säljer mest

Med drygt 41 procent av totalmarknaden sålde Volvo Lastvagnar även 2017 flest lastbilar över 16 ton i Sverige. Störst procentuell ökning bland de tillverkare som sålt mer än 100 fordon under året noteras dock av Daf som ökade försäljningen med 28,4 procent.

Flertalet leverantörer av tunga lastbilar i Sverige kan se tillbaka på 2017 med viss tillfredsställelse. 1989 års försäljningsrekord på 6 133 fordon blev slaget, om än knappt. Den nya toppnoteringen är 6 196 enheter och bedömningen är att marknadsutsikterna är fortsatt ljusa även om försäljningen kan komma att minska något under 2018.

Vår prognos för 2018 är på 5 900 tunga lastbilar, vilket historiskt sett skulle bli det femte bästa året, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Den svenska högkonjunkturen står sig, räntorna kommer att vara fortsatt låga, byggtakten är mycket hög och många stora infrastrukturprojekt har kommit igång. Detta märks på lastbilsförsäljningen ,även om en del företag redan har köpt lastbilar för att fylla behoven som finns för ett antal stora infrastruktur- och byggprojekt.

Som vanligt domineras den svenska marknaden av de inhemska giganterna Volvo och Scania som tillsammans delar på drygt 80 procent av kakan med 2 556 respektive 2 490 sålda fordon.

Stefan Strand, Sverigechef för Volvo lastvagnar, menar att det inte bara är själva produkten som skapar framgång utan även så kallade mjuka faktorer.

– Vi har haft ett intensivt år och har väldigt medvetet jobbat med att fördjupa våra kundrelationer ihop med våra återförsäljare. Det låter som en självklarhet, men utan en struktur och tydlig målbild för arbetet, kan det slarvas bort. Vi har ägnat mycket energi på att hela tiden tänka på vilket värde olika förbättringsåtgärder har för kunden. Gör du det på ett konsekvent sätt i stort som smått, ger det resultat, säger Stefan Strand.

Volvo Lastvagnar ersatte hela sitt produktprogram för ett par år sedan och har därefter fortsatt att ta fram varianter och innovationer som ger större möjligheter för kunden att hitta en lastbil som blir närmast skräddarsydd även för mer specifika göromål, inte minst inom det för företaget så viktiga anläggningssegmentet. Även nysatsningen på "Nyckelfärdig Lastbil", där kunderna erbjuds kompletta lastbilar med kortare leveranstid lyfts fram som en del i framgången.

Trea på listan ligger Mercedes-Benz som med 708 sålda bilar ökat försäljningen med nästan 20 procent. Försäljningsökningen på 117 enheter är till och med större än för de svenska tillverkarna. Den tyska tillverkaren har nu nått sin största marknadsandel hittills i Sverige med drygt elva procent.

Mercedes har på allvar etablerat sig som en stor aktör på den svenska lastbilsmarknaden. De viktigaste förklaringarna till den stora ökningen under 2017 är bränsleekonomi och långa serviceintervall, säger Bengt-Ove Andersson, försäljningschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige.

Han lyfter också fram konceptet Startklar som är företagets variant av nyckelfärdiga lagerbilar för omgående leverans. Under året lanserades också MB Uptime, en tjänst som aktivt övervakar kundernas lastbilar och förutser problem med bilen innan de blir allvarliga.

Den stora förloraren under året är MAN som tappat drygt elva procent av försäljningen, men som fortfarande håller fjärdeplatsen med 233 sålda enheter.

Med 172 sålda lastbilar närmar sig dock femman Daf med stormsteg. Företaget har målet att uppnå en marknadsandel på 20 procent i Europa och för att nå dit beskrivs nu Skandinavien somt ett prioriterat område. Utvecklingen tycks onekligen gå åt rätt håll. Nordic Truckcenter, som är företagets representant i Sverige, Norge och Finland redovisar en fördubblad omsättning från 2014 till 2016 och tendensen är fortsatt positiv.

– Vi ökar vår totala marknadsandel på både den svenska och den nordiska marknaden, säger Mattias Nilsson, vd för Nordic Truckcenter. Han kan se tillbaka på ett 2017 där omsättningen ökade från 300 miljoner kronor till över 400 miljoner kronor. Och koncernen förbereder sig för fortsatt expansion.

Våra holländska ägare Royal A-ware-koncernen har gjort stora investeringar i både anläggningar och utvecklingen av Dafs lastbilar – bland annat utsågs våra nya XF- och CF-serier till International Truck of the Year 2018, säger Mattias Nilsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079