23948sdkhjf

Satsar på saltning

Trafikverket tror på sopsaltning och låter därför sopsalta ytterligare en cykelväg i Stockholm. "Resultatet blir så bra att vi är beredda att prioritera den kostnaden."

Enligt Trafikverket är sopsaltning en efterfrågad halkbekämpningsmetod, inte minst av cyklister, den ska resultera i något som liknar barmark och trots att metoden är dyrare införs den därför från och med den 21 december även på Märstastråket längs väg 859.

– Sopsaltningen kostar lite mer, men resultatet blir så bra att vi är beredda att prioritera den kostnaden. En cykelväg som är sopsaltad leder både till ökad säkerhet och bättre framkomlighet för cyklisterna, säger Ingvar Arebratt, sektionschef för underhåll på Trafikverket.

Sopsaltning innebär att snö och is borstas bort från vägen, därefter sprids en saltlösning ut som ska hindra återfrysning. En annan fördel är att man slipper grus och sand på cykelvägarna.

Trafikverket har tidigare sopsaltat cykelvägar längs Huddingevägen och förbi Stockholms universitet.

Leveranstidningen Entreprenad har tidigare skrivit om sopsaltning, läs gärna mer om det här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063