23948sdkhjf

Krympande ytor – en handelstrend

Fortfarande höga priser på retailfastigheter och de flesta kedjor har planer för expansion av det fysiska butiksnätet. Men samtidigt: – Vad händer i externhandelsområdena när e-handel på mat och fyndvaror verkligen kommer igång?

Daniel Anderbring, forskningschef på internationella fastighetsrådgivarna Cushman and Wakefield, ställer frågan. Signalerna på en förändring i retaillandskapet har funnits länge.

– Sedan tio år tillbaka har vi sett en omdaning av marknaden när e-handelstillväxten har fått effekter, se till exempel på antalet och storleken på hemelektronikbutikerna..Samma sak gäller andra kategorier, som till exempel vitvaror, bokhandel och kläder. Sportkedjan XXL är en av få som gått åt andra hållet med större butiker, säger Daniel Anderbring.

Att Sverige är ett glest befolkat, avlångt land har räddat en del fysiska butiker, tror han:

– Svårigheten att lösa hemleveranser kostnadseffektivt är räddningen för många butikslägen.

Det finns tecken på att förändringstakten kan komma att höjas.

– Idag har dagligvarukedjorna bara ett par procent av sin försäljning online. Vad händer när mathandeln flyttar ut på nätet på allvar? Vi har ett arv av stora och ineffektiva stormarknader och butiksnät i många delar av Sverige, säger Daniel Anderbring och exemplifierar med matjättar som Coop forum, Ica Maxi och City gross.

– Historiskt har de efterfrågat ytor på 10 000 kvadratmeter. Sedan drygt fem år tillbaka vill de istället ha 5 000-6 000 kvadratmeter .Men långt ifrån alla gamla stormarknader har ställts om till de mindre formaten.

Det ”glappet” är inte så alldeles enkelt att fylla med nya verksamheter, konstaterar Daniel Anderbring och anlägger fastighetsägarperspektivet:

– Här blir det ju obehagligt om behovet av retailyta blir hälften så stort. Dessutom har matbutiker betalat ganska bra. Lågprisaktörer, som till exempel Rusta och Dollarstore, vill inte betala samma hyra.

Många av lågpriskedjorna har skyndat långsamt med e-handel. I takt med att de också går ut på nätet, kan det bli kännbart i externhandelsområdena.

– De här aktörerna utgör runt en fjärdedel av externhandelsytorna. Börjar dessa drar ner på yta blir det ett stort förändringstryck. Mycket tyder faktiskt på att just fyndköp är en stark del av upplevelsehandeln, tänk på aktörer som Gekås och Rusta. Frågan är om lågprisfyndandet i sig är ett tillräckligt stark upplevelse för att driva fysiska besök?

Och parallellt finns andra skeenden:

– Inom hemelektronik, exempelvis, har nästan alla stora kedjor, utom Media markt, expansionsplaner för sitt fysiska butiksnätverk, säger Daniel Anderbring som fortsatt tror på den fysiska butiken:

– Speciellt på de aktörer som kan få de olika kanalerna att boosta varandra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062