23948sdkhjf

Digitala backspeglar ökar säkerheten

Utökade synfält och minskat behov av kropps- och huvudrörelser är bara ett par av de fördelar som konstaterats om lastbilarnas konventionella backspeglar byts ut mot digitala. Enligt planerna lanseras produkten på marknaden under 2018.

Trots att en modern lastbil är försedd med många och stora backspeglar är det svårt att undvika vinklar där synfältet begränsas. Med modern teknik går det dock att få fram lösningar som inte bara reducerar de döda vinklarna utan också förbättrar arbetsmiljön. Det visar ”Dreams”, ett nyligen avslutat forskningsprojekt som genomförts av Stoneridge Electronics, Scania och Rise.

Att ersätta konventionella speglar med digitala system skapar en unik möjlighet att förbättra förarnas sikt och mörkerseende. Detta förbättrar säkerheten samtidigt som det skapar en bekvämare arbetsmiljö för lastbilsförare, säger Hanna Staf, fordonsergonom på Scania.

Den svenska lastbilstillverkaren har tillsammans med Stoneridge, som utvecklat en prototyp till ett digitalt backspegelsystem, det svenska forskningsinstitutet Rise gjort en storsatsning för att undersöka och utvärdera skillnaderna mellan konventionella och digitala backspeglar.

I prototypen ingår kameror som monterats nära lastbilshyttens främre hörn samt digitala bildskärmar monterade i hytten. På skärmen kan föraren tillgodogöra sig realtidsvideo från omgivningen på ett sätt som motsvarar konventionella speglar av Klass II och IV.

Enligt Azra Habibovic, projektledare och seniorforskare på Rise Viktoria, har ett helt nytt tillvägagångssätt tagits fram för att utvärdera säkerhets- och användbarhetsaspekter.

Detta inkluderar tre steg: kontrollerade experiment på testanläggningen Asta Zero, följt av fälttester på allmänna vägar och vid verkliga transporter. Utvärderingar med över 70 lastbilsförare tyder på att en hög nivå av säkerhet och användbarhet kan uppnås vid användning av systemet, säger Azra Habibovic.

Enligt utvärderingen upplevde en majoritet av förarna systemet som tilltalande och lätt att vänja sig vid. Bland annat framhölls större synfält, särskilt i korsningar och rondeller, och minskat behovet av kropps- och huvudrörelser för att öka synfältet.

Bättre sikt när dörrfönstren är smutsiga eller när mörkret fallit lyftes också fram. Även med avseende på miljön noterades en fördel: i och med att kamerorna är betydligt mindre än konventionella backspeglar minskas luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.

En av de stora utmaningarna är att göra systemet robust och pålitligt, ett arbete som fortgick under forskningsprojektets gång. Tanken är att förfina systemet ytterligare innan marknadslanseringen som är planerad till 2018.

Vi har också undersökt hur prototypens funktionalitet kan utökas. I dag visar systemet bara realtidsvideo av omgivningen, men i framtiden skulle det kunna hjälpa förare att upptäcka cyklister i döda vinklar, indikera när det är säkert att byta fil, eller visa avståndet mellan lastbilen och andra objekt när de backar, säger Nicolas Sundberg, utvecklingschef på Stoneridge Electronics.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.426