23948sdkhjf

Nordiska varumärken banar väg för textilåtervinning

Nordiska ministerrådet presenterar i två nya publikationer erfarenheter från nordiska varumärken kring textilåtervinning.

Om man använder uttjänta textilier som råvara för nya kläder kan man minska klädindustrins behov av globala resurser. Men övergången till återvinning av textil till textil kräver utmanande förändringar i branschens och enskilda företags agerande.

Ett antal nordiska varumärken har banat väg för detta, både genom att planera för återvinning i designfasen (vilket ökar utbudet av återvinningsbart material) och genom att använda återvunnet material i nya produkter.

Publikationen ”Textile-to-Textile Recycling: Ten Nordic brands that are leading the way” presenterar tio exempel där nordiska varumärken aktivt verkar för övergången. Varje exempel beskriver hur varumärket är engagerat i frågan, vilka utmaningar företagen har upplevt och vilka lösningar de har kommit fram till med leverantörer och andra centrala aktörer.

”Stimulating Textile-to-Textile Recycling” ger en djupare inblick i dessa erfarenheter och de gemensamma strategier som har hjälpt varumärken och deras leverantörer framåt. Publikationen beskriver hur man med hjälp av branschöverskridande nätverk och partnerskap kan bidra till en bredare övergång.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.331