23948sdkhjf

Brister i skoltrafiken

Det finns fortfarande lokala brister i den svenska skoltrafiken, det visar NTF:s genomgång – Läs om toppkommunerna och bottenkommunerna här!

Tusentals barn åker skolskjuts varje dag. Enligt Skollagen är det kommunen som ansvarar för skolskjutsen. Varje kommun bestämmer själv vilka krav de vill ställa på sin skolskjuts och om den ska erbjudas som särskilt upphandlad skolskjuts eller med hjälp av linjetrafiken. Generellt ställs högre krav på upphandlad skolskjuts än på skolskjuts i linjetrafik, men skillnaderna mellan kommunerna är stor.

 - Det är glädjande att kommunerna ställer högre krav på framför allt linjetrafiken, men samtidigt är det oroande att det ändå hänt så lite sedan 2009. Fortfarande är det alltför många barn som till exempel måste korsa en trafikerad väg för att ta sig till sin hållplats eller färdas utan möjlighet att använda bälte, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

 NTF har utifrån kommunernas svar betygsatt skolskjutsen ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Extra viktigt är att barnen slipper korsa vägen för att ta sig till hållplatsen samt att det finns bälten i bussen, därför har dessa båda frågor viktats extra, vilket ger ett betyg mellan 0 och 10. Betygen säger förstås inte allt om hur säker skolskjutsen är, men kan ändå ge indikationer om kommunens prioriteringar. När vi jämför de kommuner som finns med i undersökningen både 2009 och 2017 visar det sig att medelbetyget för upphandlad skolskjuts har gått från 7,0 till 7,5 och för linjetrafiken från 2,6 till 3,2.

Tio kommuner ligger i topp med 10 poäng när det gäller den upphandlade skoltrafiken: Bollebygd, Faklenberg, Göteborg Västra, Hallstahammar, Kalix, Karlstad, Mullsjö, Surahammar och Sävsjö.

När det gäller den linjetrafiken hamnar betydligt färre i topp med 10 poäng: Hallstahammar, Surahammar (dessa toppar även den upphandlade skoltrafiken) samt Tierp.

Bottenligan utgörs av Bengtsfors och Åmål som nådde 3 poäng av tio möjliga när det gäller upphandlad skoltrafik. När det gäller linjetrafiken så är läget klart sämre med många kommuner som fick 0 poäng. Dock är det så att det saknas uppgifter från många kommuner, speciellt just när det gäller betygsättningen för linjetrafik.

Generellt verkar den upphandlade skoltrafiken ligga på en i allmänhet ganska hög nivå i Sverige, ett stort antal kommuner hamnade på 9 respektive 8 poäng.

Läs hela listan genom att klicka HÄR!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063