23948sdkhjf

Stöd vid verksamhetsavveckling

När verksamheter stängs, flyttas eller går i konkurs handlar det ofta om att snabbt ta hand om alla tillgångar och risker. Många gånger handlar det också om att ta hand om material och resurser på rätt sätt.

Detta är något som Stena Recycling har lång erfarenhet av. Miljörelaterade frågor har en allt större del i hanteringen av konkurser. Området är snårigt, inte minst när det gäller miljörättsliga regler och hur farligt avfall ska hanteras. Höga krav på spårbarhet är också en utmaning tillsammans med att få kontroll och minska kostnaderna vid en avveckling.

- I Sverige sker det åtskilliga tusen konkurser varje år, samt även annan avveckling av verksamheter. Stena Recycling har utvecklat en heltäckande lösning för konkursförvaltare, fastighetsägare och andra ansvariga vid en avveckling. Det kan krävas expertis, myndighetskontakter och annat för att exempelvis uppfylla lagstiftning kring hanteringen av olika material. Här bidrar vi med kontaktnät och bred erfarenhet från olika uppdrag, säger Jan-Erik Andersson, Affärsområdeschef Farligt avfall på Stena Recycling.

Uppdragen för Stena Recycling kan handla om allt från att röja upp kvarlämnade kemikalier på en nedlagd skola till omfattande sanering av ett helt industriområde. Konkursförvaltare, fastighetsägare och andra ansvariga får hjälp med projektledning, tillgång till rätt expertis och en smidig lösning anpassad efter behov. Att företaget finns representerat med 95 anläggningar över hela Sverige underlättar givetvis lokala kontakter och möjligheten att snabbt få hjälp.

- I slutänden handlar det om att skydda människa och miljö samt att ta tillvara material som kan bli nya råvaror. Det går helt klart att omvandla en verksamhetsavveckling till nya resurser på olika sätt, säger Jan-Erik Andersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078