23948sdkhjf

Mer kollektivtrafik räddar liv

Om 60 procent skulle åka kollektivt, gå eller cykla i Örebro så skulle det rädda 40 liv – Detta enligt en internationell forskningsstudie, läs om den här!

En stor internationell forskningsstudie har undersökt sambandet mellan stadsplanering, fysisk aktivitet, hälsa och samhällsekonomi. Omfattande studier har genomförts i sju europeiska städer; London, Rom, Wien, Zurich, Antwerpen, Barcelona och så den mindre storstaden Örebro. De som genomfört studien är forskare från de aktuella länderna.

Idag sker 46 procent av alla förflyttningar i Örebro med gång, cykel eller kollektivtrafik. Om den siffran skulle öka till sex av tio, målet i Örebro kommuns transportplan, skulle 44 liv kunna sparas varje år och samhället göra en samhällsekonomisk vinst på 1,75 miljarder kronor.

Cirka 12 000 invånare, varav drygt 2000 i Örebro, har under två års tid svarat på återkommande enkäter. Frågorna har handlat om var invånarna bor och arbetar, hur de förflyttar sig till vardags och hur de upplever dessa resor. De har även svarat på frågor om sin fysiska aktivitet och om de har råkat ut för trafikolyckor m.m. GPS har använts för att mäta färdvägar och några studiedeltagare har cyklat eller gått med en mätare på bröstet som mäter luftföroreningar.

- Forskningsprojektet har gett oss en tydligare bild av vilken stor hälsovinst samhället kan räkna hem genom satsningar på förbättrade möjligheter för att gå och cykla i staden, säger Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef på Trivector Traffic.

Forskning om fysisk aktivitet visar att 150 minuter i veckan medför minskade risker för hjärtinfarkt, stroke, diabetes typ 2, olika cancerformer och Alzheimer och andra sjukdomar som kan leda till förtida död. Beräkningar som visar vinster av att människor lever längre ställs sedan mot kostnader för trafikolyckor, större exponering av förorenad luft och andra negativa faktorer vid ökad aktivitet utomhus.

- Sammantaget visar beräkningarna att de positiva effekterna av fysisk aktivitet överväger stort och att det totala samhällsekonomiska resultatet ger betydande vinster, berättar Ulf Eriksson, forskare på Trivector.

Forskningsprojektets slutrapport presenteras idag på en konferens på Norra Latin i Stockholm. Projektet heter PASTA som står för Physical Activity through Sustainable Transport Approaches. Forskningsprojektet finansieras av EU:s sjunde ramprogram för forskning, teknisk utveckling och demonstration. Trivector har ansvarat för den svenska delen av studien, där även Trafikverket medfinansierat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094