Säljrekord för HVO
Andra biodrivmedel har inte utvecklats positivt. Ren FAME-diesel, så kallad B100, backade med 32 procent. Etanol som E85 och ED95 gick ner med 16 procent. Störst var ökningen för HVO100 med 111 procent med säljrekord för september månad. Aldrig tidigare har det sålts mer än 50 000 kubikmeter en enskild månad. Rekordet lyder nu 52 592 kubikmeter. Det är mer än all etanol, FAME-diesel och biogas tillsammans. Dessutom är volymen HVO100 nu dubbelt så stor som all FAME och hela tio gånger större än all B100.
Tredje kvartalet 2017 var den förnybara andelen av försålda drivmedel 20,1 procent på energibas vilket är rekord. För året 2016 var andelen 18,5 procent. För diesel som levererades till den svenska marknaden för transporter var 26,4 procent på energibas biodiesel. Det visar Svebios analys av färsk statistik från SCB.
HVO tillverkas av en rad olika avfalls- och restprodukter, som tallolja från skogsindustrin och återvunna vegetabiliska och animaliska oljor och fetter. FAME utgörs nästan uteslutande av rapsdiesel, RME, som tillverkas av oljeväxten raps. Biodiesel finns dels som rent biodieselbränsle, HVO100 och B100, dels som inblandning i fossil diesel. HVO100 är Sveriges näst största biodrivmedel efter inblandad HVO i diesel. Många åkerier och bussbolag har under de senaste åren gjort stora satsningar på biodiesel.
– Den omfattande användningen av HVO minskar kraftigt utsläppen av växthusgaser från den svenska trafiken. Samtidigt har högkoncentrerad etanol och FAME tidvis belagts med skatt vilket sänkt försäljningen. Denna skatt tas bort vid årsskiftet. Det är viktigt för att Sverige ska kunna gå mot en fossilfri transportsektor i Sverige, ett mål som våra politiker hoppas nå en bit efter 2030, säger Svebios drivmedelsexpert Tomas Ekbom.
För biogas var det inga stora förändringar förutom att andelen fossil gas i fordonsgasen minskade kraftigt, hela 56 procent, och fordonsgas har nu en förnybar andel om stadigt över 90 procent.
– Vad vi nu behöver är ytterligare klarhet om de långsiktiga skattevillkoren för biodrivmedel, så att vi kan få igång investeringar i ökad svensk produktion. Vi behöver utveckla och demonstrera ny teknik för att göra biodiesel även av andra skogsråvaror än tallolja, som är en begränsad resurs, säger Tomas Ekbom.