Kineserna reser med mobilen
Skyscanner har släppt en övergripande marknadsrapport som fokuserar på tekniska trender i resebranschen i Kina, och varför många i branschen nu blickar österut för inspiration. Rapporten ger detaljerad information om resvanor och vilken teknik konsumenten föredrar i världens folkrikaste land, och visar att mobilsökningar och betalningar, samt köp av märkesvaror genom onlineföretag, är norm i regionen.
- Kina är ett genuint mobilsamhälle, och i resesammanhang har företagen framgångsrikt använt sig av automatisk betalning och kundtjänst genom de kinesiska mobilapparna, sa Steven Pang, Skyscanners generaldirektör i Kina.
En handfull flygbolag har börjat att utforma sin teknik i med den kinesiske resenären i åtanke. De europeiska flygbolagen KLM och Finnair har till exempel introducerat betalning och kundtjänst via den kinesiska chattappen WeChat. Men det är fortfarande många flygbolag som inte har anpassat sin teknik till den här målgruppen.
Rapporten visar på hur viktig och snabbt växande den kinesiska flygresebranschen är, något som många flygbolag sannolikt vill kunna ta del i och tjäna pengar på.
I rapporten finns statistik från IATA som förutspår att Kina kommer att ta över rollen som världens ledande flygmarknad runt 2024. Uppgifter från Airbus visar att internationella flyg till och från Kina under de sista tio åren har mer än fördubblats. Den här delen av rapporten kompletteras också med data från den egna sökmotorn som visar på stark tillväxt inom inrikesflyget, men visar också på en ökande popularitet när det gäller europeiska destinationer bland kinesiska flygresenärer.
Skyscanner uppger sig ha ett unikt perspektiv och inblick i regionen, med kontor både i Peking och Shenzhen, och företaget blev dessutom uppköpt av det Kina-baserade Ctrip förra året och är därmed ägt av kineser.