23948sdkhjf

Fossilfria inspektioner

För att testa ett helt fossilfritt alternativ kommer två av de inspektionsbilar som Svevia tänker använda i Umeå att vara utrustade med vätgasdrivna bränsleceller.

Vi vill utvärdera ett helt fossilfritt alternativ för vår verksamhet. Vi vill göra skillnad för framtiden och bygga och sköta om vägar och infrastruktur på ett sätt som är modernt och långsiktigt hållbart. Att minska vår miljöpåverkan är ett av våra hållbarhetsmål och en stor utmaning för hela branschen, säger Svevias projektledare Mats Granberg.

Driftområde Umeå är Sveriges näst största och omfattar cirka 1 740 kilometer väg. I driftkontraktet ingick en klausul som utlovade en extra ekonomisk ersättning om utsläppen av koldioxid kunde sänkas.

– Det blev den uppmuntran vi behövde. Vi hade redan tittat på tekniken med vätgas och här öppnades en möjlighet att använda den i vårt uppdrag. Två inspektionsbilar som tillsammans kör cirka 6 000 mil under ett år, blir en miljöbesparing på tio ton farliga utsläpp. Det är ett steg på väg mot en mer hållbar miljö. En bränslecellsbil som tankas med vätgas avger endast vattenånga. Man skulle kunna säga att man kan dricka avgaserna, säger Mats Granberg.

En svårighet återstod dock att lösa innan projektet kunde sjösättas – bristen på tankställen. Enligt uppgift finns sammantaget inte mer än fyra tankstationer för vätgas i Sverige. Därför hyrs i samarbete med vätgasleverantören Oazer en demostation för vätgas med placering på Svevias vägstation på Västerslätt i Umeå.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.061