Pilotprojekt för återbruk
Projektet “Tiptappa till välgörenhet” är ett sätt att underlätta för fler människor att skicka saker till välgörenhet.
— Vi arbetar alltid för att göra det enklare att skänka till oss. När efterfrågan på att få skänka gåvor till oss växer vill vi förstås även möta den. Med den nya funktionen vill vi testa att erbjuda en “on demand”-tjänst till dem som vill skänka till oss i Stockholmsområdet, säger Emma Eneborg, ansvarig för hållbarhet på Myrorna i Sverige.
För att möta den ökande efterfrågan på begagnat måste inflödet i butiker också öka. Därför tar Tiptapp i pilotprojektet “Tiptappa till välgörenhet” ett nytt grepp och skapar en underkategori speciellt för second hand-butiker.
Praktiskt fungerar det så att den som vill skicka en pryl, stor eller liten, till välgörenhet, fotar saken som ska transporteras, anger vart den ska hämtas och levereras, när hämtning ska ske och hur mycket man är villig att betala för hjälpen. I andra änden finns användare som ändå ska köra och har plats över i bil eller släp och som mot en liten betalning kan tänka sig att ta med en eller flera saker i sitt fordon. Det hela blir alltså on demand-baserat och kan därför skötas på ett snabbt och effektivt sätt. En majoritet av hämtningarna i appen genomförs just nu inom 2,5 timmar efter att en annons har publicerats.
– Återbruk är dubbelt smart, både miljömässigt och för att överskottet från våra second hand-butiker går till bra saker. När fler och fler vill bidra till en hållbar värld och ett hållbart Stockholm vill vi självklart göra det enkelt för givaren att skänka till Röda Korsets Second Hand. Att Tiptappa till välgörenhet är ett smidigt sätt där givaren kan bidra till social nytta och samtidigt lösa logistiken hemifrån, säger Martina Bozic, verksamhetsutvecklare på Röda Korset.
Second hand-butikerna kommer även kunna nå ut till Tiptapps användare och fråga efter saker som de ser ett behov av, men som för tillfället finns ett underskott av i butikerna.
– Att Myrorna och Röda Korsets Second hand vill testa vår tjänst är för oss en kvalitetsstämpel. Båda står för erfarenhet och starka sociala värden. Kan vi vara med och göra en positiv skillnad för människa och miljö, samtidigt som vi förstärker vår affär vill vi självklart vara det. Målsättningen med projektet är att skapa underlag och förståelse för användarna - både de som skickar till välgörenhet och de mottagande organisationerna. Så att vi sen ska kunna få med fler butiker och organisationer och göra välgörenhet till en permanent del av Tiptapp. Att ge saker till välgörenhet är alldeles för krångligt och tidskrävande idag. Det ska vara lätt att göra rätt, säger Evelina Lycke, ansvarig för externa samarbeten på Tiptapp.