23948sdkhjf

Taxiplagiat kostade halv miljon

Friåkare trotsade domstolsförbud att kopiera Taxi Göteborgs profil 2015 – döms nu till vite om en halv miljon kronor, läs mer här!

Att kopiera ett annat företags profil är inte bara fult, det kan även bli riktigt dyrt. Det får den friåkare som kopierat formgivning som finns på Taxi Göteborgs bilar nu erfara. Mannen döms till att betala ett vite om 500 000 kronor.

Sommaren 2015 förbjöd marknadsdomstolen den nu dömde friåkaren att använda marknadsföring som efterliknade Taxi Göteborgs. Förbudet innebar marknadsföring av taxitjänster med de kännetecknande orden “Göteborg Taxi” och “Taxi” i en gul rektangel, och vid överträdelse skulle ett vite på en miljon kronor utfärdas.

Redan under våren 2016 kom det fram att friåkaren fortsatt att marknadsföra sin taxiverksamhet med de kännetecknande orden, vilket gör att domen nu träder i kraft. På grund av friåkarens ekonomiska situation väljer domstolen dock att sänka vitet från en miljon kronor till femhundra tusen kronor.

Men Petra Kling, försäljnings- och marknadschef på Taxi Göteborg är ändå nöjd med domen.

- Absolut, vi anser att det här är en viktig markering. Som Västsveriges största och äldsta taxibolag är vårt varumärke en av våra viktigaste tillgångar, en tillgång som vi jobbat hårt för att bygga upp. När någon sedan försöker åka snålskjuts på vårt arbete, då är det inte mer än rätt att det ska kosta.

Taxi Göteborg har varumärkesskyddat samtliga grafiska element som finns på företagets bilar. Och att ha en tydlig bilprofil är inte bara viktigt för företagets marknadsföring, utan även för kundens trygghet, menar Petra Kling.

- När våra kunder väljer våra bilar ska de kunna lita på att de får det bemötandet de är vana vid. Det kan vi ju inte garantera om de råkar hoppa in hos en friåkare av misstag för att deras bilar är för lika våra, och det är ju oerhört olyckligt.

FAKTA/Friåkare

En friåkare är en taxiförare som inte har avtal med någon beställningscentral. Därmed behöver friåkaren inte heller följa de regler som de flesta beställningscentraler har för sina medlemmar, till exempel när det gäller förarnas uppträdande, prisnivåer och så vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063