23948sdkhjf

MTR får bakläxa av SL

Under hösten har det ibland varit alltför trångt på pendeltågen - Nu skärper SL kraven ytterligare på MTR, för att säkra en förbättring inför vintern, läs mer här!

Det är helt enkelt alldeles för trångt på pendeltågen i Stockholms län. SL och MTR, som kör tågen, har arbetat tillsammans för att förändra situationen.

- Det finns flera orsaker till trängseln. En del är sådana som MTR har ansvar för. Vi vill se snabbare förbättring för våra resenärer, därför ökar vi kraven på MTR, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SLL, Stockholms läns landsting.

Pendeltågen är ofta i tid och resenärerna är nöjda med trafiken. Men korta tåg och inställda avgångar orsakar trängsel. Sedan tidig höst har SL ställt krav på MTR att vidta åtgärder. MTR har presenterat en åtgärdsplan för att lösa problemen, som följts upp av SL. Arbetet går för långsamt i förhållande till planen. Därför avser SL nu ytterligare skärpa kraven, genom att innehålla ersättning på 50 miljoner kronor till MTR till dess att problemen är lösta.

Orsakerna till korta tåg och inställda avgångar är flera. Personalbrist och problem med underhåll är de främsta orsakerna, och det är MTR:s ansvar att lösa dessa problem. De nya pendeltågen som köpts in har också haft vissa barnsjukdomar som krävt extra insatser.

-Den bästa trafiken får vi genom gott samarbete med vår leverantör. Samtidigt måste vi säkra stockholmarnas resor, även när samarbete inte räcker. Vi har rätt i vårt avtal att lägga ytterligare ekonomisk kraft bakom våra krav, den rätten utnyttjar vi nu, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

Under 2017 har SL tagit ut månadsvisa viten för inställd trafik, samtidigt har bonus betalats ut för nöjda kunder och god punktlighet. Skärpningen av krav i form av innehållen ersättning sker parallellt med uttag av viten och bonus.

FAKTA/Avtalet med MTR

  • Avtalet med MTR är uppbyggt så att MTR får betalt per körd kilometer. SL beställer ett visst antal kilometer, om MTR inte kör dessa så utgår viten ifall det är MTR som orsakat den uteblivna trafiken.

  • Parallellt kan MTR få extra bonus om trafiken är punktlig och om kunderna är nöjda.

  • Om MTR under längre tid kör för lite trafik och inte åstadkommer förbättring utifrån en tydlig plan, har SL rätt att innehålla ersättning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063