23948sdkhjf

Säkerhetsbubbla runt maskinen

Caterpillars nya grävargeneration ska vara säkrare än äldre modeller, ett nytt e-fencesystem ska till exempel minska risken för att riva ner ledningar, gräva för djupt eller kanske råka svänga in i chefens bil.

Enligt Caterpillar är sikten avsevärt bättre på maskinerna i Next Gen Hex maskinerna, hytten har fått en ny design där till exempel dörren har fått ett större fönster och i det europeiska standardutförandet får man både backkamera och kamera på den högra sidan, med ännu fler kameror ska man få ”birdseye view”, ett alternativ som kommer att bli standard för de maskiner som levereras i Sverige.

– Det är det vi tycker man ska ha, kommenterar Anders Forsberg, produktchef på Pon Equipment.

Konsolen går att lyfta upp, för att underlätta in- och utsteg för föraren, gångytorna ska vara halksäkra, motorn kan stängas av från marknivån och säkerheten ska också gynnas av att alla dagliga kontroller kan ske från marknivå. Den som ändå vill ta sig upp på maskinen får bättre stöd av räcken och trappsteg än i tidigare varianter, lovar Caterpillar.

Sensorer är standard på de nya maskinerna, bommen har försetts med IMU-sensorer och en givare i skopcylindern har bytts ut mot en magnetisk sensor.

Tanken är att det aldrig ska råda några tvivel om var maskinen, bommen, stickan och skopan befinner sig.

Sensorerna får jobba till exempel för det nya e-fencesystemet där föraren kan ange gränser för hur maskinen kan röra sig, både i höjd- djup- och sidled.

– Genom att ange hur högt skopan får gå ökar både säkerheten och produktiviteten, hävdar Caterpillar.

Vill föraren till exempel hålla undan för en elledning ställs skopan in på rätt höjd, även om föraren sedan brassar på ännu högre sätter maskinen stopp i tid– maskinen ska stanna in mjukt och fint i god tid, lovar Caterpillar.

Föraren väljer att sätta ett tak (ceiling), ett golv (floor) eller en vägg (wall), det går också att ställa in för swing, för att till exempel undvika att råka svänga in i en bil som står i närheten.

Om maskinen flyttas kanske höjderna inte längre är aktuella, systemet kompenserar inte för detta automatiskt men föraren ska få en varning om att han eller hon kanske bör justera e-fenceläget eftersom maskinen inte längre står kvar på samma ställe.

Som standard finns också ett system för att skona hytten, Cab avoidance. Det innebär att om skopan förs mot hytten ljuder en varning när den kommer för nära, den ska också stanna innan den träffar och den som vill ska kunna konfigurera avståndet efter behag lovar Caterpillar.

Till skillnad från assist-tjänsterna, där man också anger hur maskinen får röra sig, går e-fencesystemet inte att lirka med, har föraren ställt in swing assist för att alltid hamna på rätt ställe mitt ovanför krossen med skopan, går det att tillfälligt koppla ur systemet på ett enkelt sätt och till exempel plocka upp tappat material på marken. Med e-fence finns inte den möjligheten – för säkerhets skull, förklarar Caterpillar.

Fler artiklar om Caterpillars nya maskiner finns att läsa här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086