Östgötatrafiken valde Hogia
Genom att resenären får veta bussens exakta position så har resenären en större möjlighet att förstå vad som händer och kan fatta beslut om sin fortsatta resa. Som ett led i att förbättra informationen till resenärerna har Östgötatrafiken infört Hogia TransitCloud, ett molnbaserat realtidssystem för alla sina bussar och spårvagnar i hela länet. Totalt omfattas cirka 300 bussar och 25 spårvagnar.
Vid den senaste mätningen* var 53 procent av resenärerna nöjda med reseinformationen från Östgötatrafiken. Det var bäst i Sverige, men på Östgötatrafiken är man inte nöjd.
– Vi har mängder mer vi vill göra, ska göra och kommer att göra för att förbättra informationen till våra resenärer. Det är viktigt att våga att nyttja den teknik som finns och använda den information som vi har tillgång till. När man ökar informationen till resenärerna så måste man presentera den på olika sätt så att alla har möjlighet att ta till sig den. Det är även viktigt att hela tiden bekräfta informationen så att resenären känner att man kan lita på att den, säger Albert Gunnarsson, systemintegratör på Östgötatrafiken.
Nu tillgängliggörs all data för kollektivtrafiken tex tidtabeller realtidsinformation, bussens faktiska positioner och resenärsinformation i molnet och kan kombineras på olika sätt för att skapa nya tjänster till resenärerna. Exempel på en sådan tjänst är den interaktiva kartan på Östgötatrafikens hemsida. Här kan resenären se exakt var bussen befinner sig i kombination med realtidssystemets prognoser. Bussens position uppdateras varje sekund, vilket ger resenären exakt information i realtid.
– Vi har med minimal påverkan i förarmiljön infört Hogia TransitCloud. Lösningen innebär att all logik läggs centralt. Hogia TransitCloud använder befintlig utrustning i bussen för att skicka positioner till realtidssystemet, säger Albert Gunnarsson.
*) Kollektivtrafikbarometern jan-sep 2017.
FAKTA/Hogia TransitCloud
Hogias molnbaserade system för realtidsinformation inom kollektivtrafiken. Tack vare Internet of Things kan nu tekniken som skapar realtidsdata bussar betydlig förenklas. All logik har flyttats från bussen till realtidssystemet i molnet. TransitCloud använder befintlig utrustning på bussen, tidigare behövdes avancerade fordonsdatorer installeras på varje buss.