23948sdkhjf

Dieselns död driver på hydraulikforskning

Linköpings universitet och Hudiksvalls Hydraulikkluster inleder det största forskningsprojektet inom svensk hydraulik idag.

Mobil hydraulik är en viktig del av svensk fordonsindustri där Sverige idag är världsledande. För att behålla konkurrenskraften och för att säkra en viktig strategisk länk i svensk fordonsindustri startar nu Flumes, Fluida och Mekatroniska System, på Linköpings universitet ett forskningsprojekt tillsammans med HHK, Hudiksvalls Hydraulikkluster, och fem av dess medlemmar: Hiab, Sunfab, Huddig, Tube och OilQuick.

Projektet Sustainable Electrified Load Handling, STEALTH, har beviljats forskningsmedel från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation och Energimyndigheten.

Energi som passerar genom hydrauliska system står för cirka två procent av all energianvändning i USA, vilket motsvarar energianvändningen för allt passagerar- och transportflyg. Förhållandet är sannolikt detsamma i Sverige. Genom STEALTH förväntas universitetet och HHK spara 80 procent energi under själva användningen av hydrauliska kranar, vilket ger en genomsnittlig bränslebesparing på upp till 10 procent för en kranbil.

– Den potentiella samhällsvinsten och energieffektiviseringen är enorm. Hydrauliken är en lågt hängande frukt som har fått stå åt sidan för andra insatser som kostar långt mer per besparad liter diesel, säger LiU-forskaren Alessandro Dell'Amico, projektledare för STEALTH.

Genom STEALTH kan ny energieffektiv hydraulik hjälpa till att snabba på elektrifieringen av den globala fordonsflottan. Dessutom finns den strategiska kompetensen i Sverige – och den är tillgänglig för svenska företag.

– Tack vare STEALTH och Linköpings universitet, som är en akademisk partner till HHK, kan vi para vår industriella kreativitet med Sveriges starkaste akademiska institution inom hydraulik. Det betyder att världen kommer att få se många nya innovationer från Hudiksvall de kommande åren, säger Paul Bogatir klusterledare för HHK.

Att elektrifiera den mobila hydrauliken är en viktig samhällsfråga eftersom beslutsfattare ställer allt högre krav på bränsleförbrukning, partikelutsläpp och bullernivåer i stadsmiljöer. Städer över hela världen kommer inom bara några år att begränsa användningen av dieseldrivna lastbilar och andra tunga dieselfordon i stadskärnorna. Eldrift är en lösning på utmaningen.

– För att städer och logistik överhuvudtaget ska fungera måste även framtidens kranar, grävaggregat och lastväxlare anpassas för eldrift, säger Marcus Rösth, R&D Manager för Hiab Control Systems.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.049