23948sdkhjf

Sodexo utökar CR-arbetet

Sodexo lanserar Better Tomorrow 2025, ett åtagande i nio punkter som täcker Sodexos inverkan på individer, samhällen och miljön. Better Tomorrow är nästa steg i koncernens utveckling inom Corporate Responsibility (CR).

Better Tomorrow 2025 består av nio kraftfulla åtaganden utformade för att stärka Sodexos företagskultur genom hela verksamheten. Varje åtagande bygger på tuffa mätbara mål så att koncernen ständigt kan följa utvecklingen. Better Tomorrow 2025 riktar särskilt in sig på koncernens viktiga roll när det gäller hanteringen av tre frågor:

Svält (Hunger)
Sodexos målsättning är att bidra till att utrota världshunger, bland annat genom att stötta volontärarbete hos medarbetarna. Koncernen bistår med råd och stöd till människor som riskerar undernäring, skänker överskott av mat och finansierar gemensamma trädgårdar för att uppmuntra livsmedelsodling. Sodexo stödjer även Stop Hunger globalt, en icke vinstdrivande organisation och global rörelse mot hunger som grundades för 20 år sedan av Sodexomedarbetare.

Jämställdhet (Gender)
Som världens 19:e största arbetsgivare har Sodexo stor inverkan på jämställdhet. 50 procent av Sodexos styrelse och mer än 30 procent av koncernens högre chefer är kvinnor. I Sverige är 50 procent kvinnor i ledningsgrupp och högre chefer. Sodexo har även bildat Sodexo Women’s International Forum for Talent (SWIFt), en rådgivande styrelse med syfte att uppnå jämställdhet på alla nivåer inom företaget.

Svinn (Waste)
Sodexo ska fortsätta minska svinnet inom sin verksamhet och den service de levererar. 2011 skapade koncernen “WasteWatch” ett globalt program för att förebygga matsvinn som hjälper till att identifiera orsaker till svinn samt ta fram planer för att minska det. Sodexo samarbetar också med andra verksamheter och NGO:s för att minska matsvinnet. 2015 var Sodexo med och bildade International Food Waste Coalition.

Under våren 2017 lanserade Sodexo i Sverige kampanjen Stoppa matsvinnet på de skolor där företaget lagar och/eller serverar skollunch. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten kring matsvinn och därigenom minska svinnet i skolrestaurangerna med 10 procent. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.321