23948sdkhjf

Skriver långvarigt UH-avtal

Alstom har tecknat ett åttaårigt underhållsavtal med Arriva för Skånetrafikens 99 Coradia Nordic regionaltåg, även kända som Pågatågen.

Arriva vann nyligen kontraktet som fortsatt operatör för Pågatågen och Alstom var en del av anbudet som leverantör av fordonsunderhållet.

Alstoms uppdrag omfattar fullt underhåll, förutom städning. Som en del av avtalet kommer Alstom att använda sina avancerade digitala verktyg, till exempel TrainTracer-lösningen för förebyggande underhåll, för att i realtid samla in relevanta uppgifter om tågen.

Train Tracer ingår i Alstoms digitala underhållslösning HealthHub, som kopplar samman den insamlade informationen med Rule Engine vilket möjliggör automatisering av vissa analyser, som till exempel notifieringar om förväntade reparationer.

Underhållet kommer att utföras vid depån i Raus utanför Helsingborg. Kontraktet är värt cirka 1,3 miljarder kronor och kommer att påbörjas i december 2018.

- Detta uppdrag innebär att Alstom kommer att underhålla samtliga Coradia Nordic-fordon i Sverige, vilket ger flera synergifördelar. Med våra moderna digitaliseringsverktyg för förebyggande underhåll kommer vi också att förbättra tågflottans tillförlitlighet och prestanda, säger Björn Asplund, VD för Alstom Sweden.

- Vi är mycket glada att samarbeta med Alstom då vi ser dem som en stark och stabil underhållsleverantör med stor internationell erfarenhet. Alstom kan tågen bättre än någon annan och vi har gott förtroende för deras underhållsmetodik. Vi arbetar redan tillsammans med Alstom med liknade upplägg för Östgötapendeln och där har vi slagit rekord i tågtillgänglighet flera gånger, säger Johan Åhlander, VD för Arriva Sverige AB.

Alstom levererar för närvarande ytterligare 30 Coradia Nordic X61 regionaltåg till Skånetrafiken, i tillägg till de 69 som tidigare levererats. Enligt kontraktet har Alstom levererat 11 tåg innan maj 2017 och ska leverera de sista 19 tågen mellan maj 2018 och januari 2019.

Coradia Nordic-tågen består av fyra vagnar, är totalt 74 meter långa, har kapacitet för upp till 510 passagerare och en maxhastighet på 160 km/h. Tågen tillverkas vid Alstoms anläggning i Salzgitter i Tyskland.

Sedan 2002 har mer än 270 regionala Coradia-tåg sålts till tågoperatörer i Sverige, inklusive SL, Norrtåg, Västtrafik och Östgötatrafiken. Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de körs för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien och Storbritannien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079