23948sdkhjf

App för löpande rapportering

Umeå-startup får nationellt uppdrag. Ska införa digitalt verktyg för personer med kroniska mag- och tarmproblem.

Det Umeå-baserade startupbolaget Biosolens har fått ett nationellt uppdrag att införa det digitala verktyget Patient Voice. Det är en app som gör att personer med kroniska mag- och tarmproblem löpande kan rapportera sitt sjukdomstillstånd, och vårdpersonal kan då korrigera och anpassa behandlingen direkt.

– Det här är ett viktigt erkännande, både för Biosolens och Västerbotten. Beslutet visar att vi ligger rätt positionerade inom e-hälsa och uppdraget ger oss ekonomiska möjligheter att utveckla våra biokemiska reagens ytterligare, säger Biosolens vd och grundare Jonas Eriksson.

Uppdraget att införa appen Patient Voice på den svenska marknaden kommer från Mag- och tarmförbundet i Sverige. Men införandet finansieras delvis av Takeda Pharma som har varit med och utvecklat appen. Biosolens tilldelas 585 000 kronor från Takeda Pharma över en period av åtta månader.

Målet är att appen ska användas skarpt av uppemot 6 300 patienter redan våren 2018. När det är fullt operativt kommer det betyda stora fördelar för drabbade kroniker. I stället för tillfälliga utvärderingar av sin behandling via manuella enkäter kan de nu löpande utvärdera effekten av den vård de får. Det ger stora fördelar även för patientförbund och vårdprofession som enkelt kan följa upp och vidareutveckla behandling som verkligen ger effekt.

– Både vi och vår uppdragsgivare, Mag- och tarmförbundet, är övertygade om att verktyget kommer att vara av stort värde för patienterna och ge förbundet viktig information om sina medlemmar, säger Jonas Eriksson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.338