23948sdkhjf

Kemföretag dömt till vite

Felaktiga säkerhetsdatablad och felaktig märkning samt ett antal marknadsföringspåståenden som inte kunnat styrkas. Det är lagöverträdelser som Aksab Kemi AB begått och nu dömts till en miljon kronor i vite för av Patent- och Marknadsdomstolen – om de upprepar lagöverträdelserna.

Bakom stämningen av Aksab Kemi står branschföreningen för industriell och institutionell hygien, IIH (genom servicebolaget KTF Organisation AB). Patent- och Marknadsdomstolen ansåg att Aksab Kemi felat på samtliga punkter som stämningen handlade om.

Aksab Kemi Sverige AB tillverkar, marknadsför och säljer tvätt- och rengöringsprodukter framför allt till professionella aktörer.

Nedan följer några av de punkter företaget döms för.

  • Produkter utan korrekta säkerhetsdatablad och som inte uppfyller kraven enligt Reach-förordningen är inte lagliga att marknadsföra i Sverige. Marknadsföringen är därför att anse som otillbörlig och ska förbjudas.
  • Produkter vars märkning inte uppfyller kraven enligt CLP-förordningen och/eller Kemikalieinspektionens föreskrifter är inte lagliga att marknadsföra i Sverige. Marknadsföringen är därför att anse som otillbörlig och ska förbjudas.
  • Påståenden som t.ex. ”En av Sveriges ledande tillverkare och leverantörer” och ”Vi hjälper er hålla en hög kunskapsnivå, arbeta rätt och följa de gällande kraven” har inte kunnat styrkas. Patent- och marknadsdomstolen bedömer att påståendena sannolikt påverkar mottagarens affärsbeslut, varför de är otillbörliga och ska förbjudas.

IIH anser att företag som rundar den omfattande lagstiftningen som finns för att säkerställa användarnas hälsa vår miljö, konkurrerar på osunda villkor. Att följa lagarna innebär påtagliga kostnader och administrativa bördor för de seriösa företagen.   

Ulrika Flodberg, VD IIH, säger att de inte kan acceptera att företag verksamma i branschen systematiskt bryter mot lagar och förordningar.

– Med ett sådant agerande utsätter de användare och miljö för onödiga risker. Dessutom sätts konkurrens på lika villkor ur spel. Därför är det glädjande att vi nu har en dom som visar på tyngden i lagstridighetsprincipen, det vill säga att marknadsföring ska vara laglig och inte får strida mot annan lag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.296