23948sdkhjf

Region Skåne kopplar upp servicepersonalen

Nu ska Region Skåne bli smartare och effektivare. Regionen har upphandlat en digital plattform för service- och fastighetsverksamheten, rapporterar webbsajten Upphandling 24.

Flera landsting arbetar med införande av it-stöd inom vården, men Region Skåne blir  första landstinget i Sverige som tar ett helhetsgrepp på digitalisering av fastighets- och servicetjänster.

Den upphandlade it-lösningen ska bli ett stöd till Region Skånes sjukhus, vårdcentraler och tandvårdsmottagningar.

Azadeh Lithammer, projektledare på Region Skåne säger till Upphandling 24 att de upphandlat mer än ett it-stöd. 

– Vi har investerat i ett verktyg som i förlängningen ska förenkla både för vårdpersonalen, patienten och besökare, säger hon.

Dagligen sker ett otal leveranser till, från och inom regionens sjukhus och den nya plattformen ska förenkla och effektivisera de flödena. Bland annat ska bokningar och leveranser kunna följas i realtid, så personalen som väntar en transport kan se var den befinner sig. 

Dessutom ska rum kunna bokas och kontrolleras om de är lediga och felanmälningar eller plötsliga städbehov ska kunna göras direkt i mobilen och skickas till närmaste personal med rätt kompetens.

Service medarbetarna i Region Skåne kommer därmed att hantera alla sina uppdrag via smarta telefoner eller surfplattor.

– Det ger både en bättre överblick över vår verksamhet och resursplaneringen samt möjliggör snabbare återkoppling till beställare och andra som är beroende av att vår service fungerar på ett smidigt sätt, säger Azadeh Lithammer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.088