Nytt dubbelspår försenas
Värmlandsbanan är Sveriges mest trafikerade järnväg med enkelspår. Sträckan är därför extra sårbar och störningar leder till förseningar i trafiken längs hela sträckan Oslo-Stockholm.
Nu ska järnvägssträckan förbättras. Ett 1,1 kilometer långt mötesspår ska byggas över pråmkanalen. Det blir det första av fyra steg för att förbättra flödena för både person- och godstrafiken och för att göra Karlstad C till ett resecentrum.
– Åtgärderna på Värmlandsbanan, för att förbättra punktlighet och korta restiderna, är viktiga både ur ett regionalt och nationellt perspektiv. Vi är från början ett värmländskt företag och därför känns det extra kul att få vara i det här arbetet säger Daniel Pettersson, VD NRC Group i Sverige.
Mötesspåret anläggs från Karlstad C, över Pråmkanalen och fram till Karlstads Östra bangård. Det nya spåret byggs parallellt med befintligt spår och stora delar av spåret byggs på redan spårbelagda områden. Över kanalen byggs en ny bro.
Projektstart var från början satt till direkt efter semestern i augusti, men så blir det inte. Det beror på att en begäran om överprövning av entreprenadtilldelningen har inkommit till Förvaltningsrätten. Trafikverket har därför avbrutit upphandlingen.
- Hur stor påverkan beslutet får på tidsplanen för projektet är för tidigt att säga. Men projektet bedömer i nuläget att vi ska kunna bygga under 2019 och att det ska kunna bli färdigställt till december 2019. Det innebär i så fall en försening på 18 månader, säger Trafikverkets projektledare Jörgen Olofsson.