23948sdkhjf

Grönt för självkörande fordon

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Från och med halvårsskiftet är det tillåtet med självkörande fordon på allmänna vägar. Det behövs dock särskilt tillstånd för autonoma fordon.

– Utvecklingen ställer krav på att man i större utsträckning testar i verklig trafik, säger utredaren Yvonne Wärnfeldt vid Transportstyrelsen.

Hon berättar att det dock krävs tillstånd från Transportstyrelsen för att testköra autonoma fordon på det vanliga vägnätet. Den som bedriver försöksverksamhet utan tillstånd kan dömas till böter, enligt den nya förordningen. Det krävs också att det finns en person i eller utanför testbilen som är ansvarig förare och hela tiden är beredd att ta över kontrollen över fordonet.

– Det räcker inte längre med labbtester. Utvecklingen har gått så långt att man nu behöver genomförs tester i verklig trafikmiljö och under verkliga villkor. Det handlar om att testa programvara, uppkoppling och mycket annat, säger Yvonne Wärnfeldt. Hon fortsätter:

– I takt med att tekniken utvecklas kommer det att ställas allt större krav på förmåga till kommunikation med infrastruktur och andra bilar.

Det som vill göra ett test ska skicka in en ansökan till Transportstyrelsen där försöket och målet för det anges, precis som risker och säkerhetsåtgärder.

– För att få genomförs testerna ska trafiksäkerheten vara uppfylld, säger Yvonne Wärnfelt.

Är det många som kommer att testa självkörande bilar?

– Vi har redan, alltså innan förordningen trätt i kraft, flera ansökningar inne. Fler är säkert på gång.

Regeringen har som mål att Sverige ska ligga i framkant när det gäller självkörande fordon.

Infrastrukturminister Anna Johansson säger i en kommentar:

– Det är viktigt att Sverige är ett land där ny innovativ teknik för hållbara transporter kan testas. Nu skapar vi bättre förutsättningar för försök med självkörande fordon i allmän trafik.

Från och med i höst startar i Göteborg DriveMe som är ett storskaligt pilotprojekt för autonom körning. 100 självkörande Volvobilar kommer att köras på allmän väg i Göteborg.

Bakom satsningen står Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad.

Syftet är att studera fördelarna med autonom körning och bland annat undersöka:

  • Hur självkörande fordon påverkar trafikflöde, miljö och säkerhet.
  • Vilka krav på infrastrukturen som autonom körning leder till.
  • Vilka trafiksituationer som är lämpliga för självkörande fordon.

Även inom tung trafik pågår det försök med självkörande fordon. Nyligen fick till exempel lastbilstillverkaren Scania i Södertälje i uppdrag av Singapores transportministerium och hamnmyndighet att utforma världens första projekt för fullskaliga självkörande lastbilskonvojer (så kallad platooningteknik).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063