Body shop sätter ner foten
The Body Shop skriver i ett pressmeddelande att de var det första globala skönhetsmärket som tog strid mot djurförsök.
I tre decennier har man arbetat tillsammans med kampanjpartnern Cruelty Free International, och deras gemensamma ansträngningar ledde till ett EU-förbud mot djurförsök 2013.
Men det räcker inte. Djur fortsätter att dödas för skönhets skull, och den lagstiftning som finns mot djurförsök är alldeles för komplex. Den behöver förenklas, med en enda internationell konvention.
Djurförsök fortsätter att vara ett problem över hela världen, och mer än 80 procent av världens länder saknar fortfarande lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser. Trots att pålitliga alternativ finns fortsätter miljontals djur att lida. Cruelty Free International uppskattar att mer än en halv miljon djur används för tester av kosmetika, varje år, skriver Body shop.
The Body Shop och Cruelty Free Internationals nya kampanj Forever Against Animal Testing kräver ett förbud mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser, överallt och för alltid, genom en FN-konvention. Det är den mest ambitiösa kampanjen någonsin mot djurförsök inom kosmetika. Målet är att samla in 8 miljoner underskrifter,för att sätta stopp för alla djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser, överallt och för alltid.
Gammalmodigt, grymt och onödigt
–The Body Shop tror passionerat att inget djur ska skadas för kosmetikas skull, och tycker att djurförsök är gammalmodigt, grymt och onödigt. Därför har vi gått ihop med Cruelty Free International för att leverera den största och mest ambitiösa kampanjen någonsin, med målet att få ett globalt förbud mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser, säger Jessie Macneil-Brown, Senior Manager International Campaigns and Corporate Responsibility, The Body Shop.