Skånetrafiken sågar Bergkvarabuss
Under lång tid har de skånska tidningarna Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad (HD) rapporterat om missförhållanden hos Bergkvarabuss som bland annat kör regionbussarna delar av Skåne. Efter den tragiska bussolyckan i Sveg förstärktes kritiken och misstankarna om att Bergvarabuss brutit på flera sätt. Bland annat uppgav tidningarna att Bergkvarabuss verkstad utanför Malmö ägnat sig åt fusk när trasiga bussar ska repareras.
Men nu kommer tyngre kritik än så: Skånetrafikens revision uppger nu att bussbolaget bryter mot 13 lagar, regler och löften. Ett klart avtalsbrott, säger trafikdirektör Linus Eriksson till HD.
Bergkvaras auktoriserade verkstadsföretag Mekka Traffic har befogenhet att släcka så kallade tvåor på bussar som fått anmärkning vid besiktningen. Mekka är dessutom moderbolag till Bergkvarabuss. Verkstaden som HD pekar ut i sina artiklar är anläggningen bredvid Öresundsterminalen. Samma verkstad ska också ha godkänt den Setra-buss som var inblandad i den svåra olyckan utanför Sveg där tre skolungdomar miste livet. Hur det ligger till i det fallet undersöks för närvarande av statens haverikommission och väntas ta lång tid.
Så här skriver Skånetrafiken i ett pressmedelande som nådde redaktionen senare:
På uppdrag av Region Skåne har en revision genomförts av avtalet mellan Skånetrafiken och Bergkvarabuss. Syftet med revisionen var att säkerställa att fordonssäkerhet, arbetsvillkor och ledningssystem uppfyllde gällande lagar, regler och utfästelser i avtal med Skånetrafiken.
Revisionen omfattar områdena miljö, arbetsmiljö, kvalitet/fordonssäkerhet samt arbetsrätt. Revisionskriterier var gällande lagar, regler och utfästelser i avtal mellan Bergkvarabuss och Skånetrafiken. 13 avvikelser har identifierats, nio stycken inom miljö, två inom arbetsmiljö och två inom arbetsrätt.
– Region Skåne är mycket angelägen om att de leverantörer vi har avtal med garanterar sina anställda en god arbetsmiljö. Därför ser vi allvarligt på bristerna som avser arbetsmiljö- och miljöfrågorna eftersom det är ett avtalsbrott, säger Linus Eriksson, trafikdirektör Skånetrafiken.
Skånetrafiken har nu fattat beslut om skriftlig anmodan där Bergkvarabuss ges 30 dagar att komma in med en handlingsplan för hur de ska åtgärda avvikelserna. Revisionen har inte identifierat något som visar på avvikelser kring fordonssäkerhet.
– För oss är det självklart att våra kunder ska känna sig trygga och säkra när de reser med Skånetrafiken. Som en extra säkerhetsåtgärd ska en annan aktör än Bergkvarabuss tillsvidare göra efterbesiktningar av fordonen. Dessutom kommer vi att följa upp den dagliga verksamheten genom så kallade ”Mystery Riders” – en typ av stickprovskontroller, på de bussar som ingår i våra trafikavtal med Bergkvarabuss, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.