Kraftökare minskar bränsleförbrukningen
Saxen är till för riktigt tuff betong, enligt Semab ska dock kraften som krävs inte tas främst från den bärande maskinen.
– Den kräver mycket lite kraft och flöde från maskinen, säger Ronnie Hedenbeck.
Dubbla power boosters ska brassa på saxen så att den klarar uppdraget utan att öka på bränsleförbrukningen.
– Det finns en kraftökare i själva redskapet, mindre cylindrar innebär dessutom mindre olja och därmed blir arbetscyklerna snabbare.
Saxen har sålts till Normans i Jönköping.
– De ska sätta den på en höjdrivare, en Volvo EC480, säger Ronnie Hedenbeck.
Den knappt fyra ton tunga saxen uppges passa för grävmaskiner på 29-38 ton om den sätts på det korta aggregatet.
Semab visade också NPK:s PH-serie med sex modeller från 110 till 550 kg.
– Den har funnits i två år men nu vill vi lyfta fram dem lite extra, säger Ronnie Hedenbeck.
PH-serien ersätter den tidigare GH-serien, utom i de allra största storlekerna (900 kg till elva ton).
Nytt är att hammarna, som tidigare bestått av tre delar som hålls ihop av bultar, nu byggs upp av två delar, en lång del och ett toppstycke.
– Det är 30 procent färre delar, det finns också ett tomslagsskydd och spettbussningen byts för hand, underhållet blir därmed enklare, säger Ronnie Hedenbeck.
PH-seriens hammare kan sättas på grävmaskiner, kompaktlastare och rivningsrobotar.
– De passar bra för bergspräckning och betong, säger Ronnie Hedenbeck.