23948sdkhjf

Keestracks största käftkross

Fredheim Maskin tyckte till och fick gehör hos Keestrack. Resultatet blev företagets största käftkross hittills – en maskin i 60-tonsklassen som ska kunna ta upp kampen med de etablerade märkena.

Keestrack B6 Saturno fick svensk premiär på Maskinexpo, förkrossen väger in på 62 ton och är därmed störst ut hittills för Keestrack.

– Vi har varit med och påverkat Keestrack eftersom det är en mycket populär storlek i Sverige, säger Erik Olausson på Keestracks skandinaviska återförsäljare Fredheim.

Keestracks kunder i andra länder har inte samma behov att kunna bearbeta riktigt hårt berg, och Fredheim Maskin har sett till att ställa skandinaviska krav på den belgiska tillverkaren.

– Det är ett sätt för oss att nå marknaden, vi har varit lite för små förut men med den här storleken är det ett steg i rätt riktning, säger Erik Olausson som gläds åt att man nu kan konkurrera i en högre storleksklass.

Krossen är tänkt för arbete i bergtäkter men även vid markentreprenader och andra uppdrag där man måste krossa berg.

Käftkrossen har tvåstegs grizzly i mataren, det fina materialet sorteras därmed ut innan krossen – det är onödigt att slösa energi på att krossa material som redan är av rätt storlek resonerar Keestrack.

– Material som inte behöver krossar går under krossen och ut, förklarar Erik Olausson.

Mataren kan dessutom flyttas bakåt hydrauliskt, en finess som finns på alla Keestracks krossar och som innebär att en 60 centimeter bred öppning uppstår. Det ska därmed bli möjligt att lossa krossplattorna på ett enklare sätt när de ska bytas.

– Det blir mycket servicevänligare, driftsstoppen blir kortare och det spar både tid och pengar, säger Erik Olausson.

Fredheims påverkan innebar också att B6 har en Volvo Pentamotor.

– Det är svensk kvalitet och gör också att det blir enklare med service, Volvo har en stor serviceorganisation i Skandinavien, kommenterar Erik Olausson.

Käftkrossen ska klara upp till 450 ton per timme, maskinen har hydraulisk spaltjustering och sekventiell autostart/stopp från fjärr.

Krossen är pulverlackerad för att stå emot slitage bättre, Fredheim Maskin lyfter också fram att det är gott om plats för den som behöver komma åt att byta ut delar.

– Vi har också tre års garanti på krossarna, det är lite unikt.

Krossen är byggd för att enkelt kunna transporteras, med höga vinklar som ska göra det lätt att få upp den på en trailer.

– Jobbar den i en bergtäkt kan den stå på samma ställe i tio år, men ser man på projekt som till exempel förbifart Stockholm gäller det att sätta upp krossen, jobba och sedan fälla ihop den och åka vidare till nästa ställe, då är det bra om den är enkel att transportera.

Fredheim hade en riktigt stor monter på Maskinexpo, fyra av de nio maskinerna på display var hybridmaskiner.

– Det är bara att plugga in el om det finns, det går också att ta ut el om det behövs, säger Erik Olausson.

En annan finess är att motorn går att ta av och ställas på sidan.

– Det är en fördel eftersom man kan skydda motorn från damm och smuts, säger Erik Olausson.

Motorn kan ställas 30-50 meter bort från maskinen, det är bara att byta ut de kortare sladdarna mot längre kablar.

– Det är innovativt, så vitt jag vet har det inte gjorts förut, säger Erik Olausson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079